Phase 1 – aké je to s SCD?

Možno by niekoho zaujímalo, aké je to žiť na SCD diéte. Tak sa to tu pokúsim spísať za fázu 1.

HLAD
Človek má permanentne hlad. Respektíve nie je to hlad, akí majú ľudia, ktorí jedia málo potravín (tí majú naozaj permanentny hlad, kým si „nezvyknú“), ale je to hnusný rýchly hlad, ktorý príde tak hodinu po jedle. Nie je to prekvapivé, nakoľko papkáme potraviny, ktoré sa vstrebú behom pár minút od príjmu a majú šialený glykemický index. V SCD nie je vobec problém, že by ste sa museli v jedle odmedzovať, ale nedá sa utešovať tým, že keď bude mať človek hlad, tak sa napapá. Prvým problémom je, že točíte pár potravín dookola a naozaj už štvrtý krát v ten deň mrkvu nechcete, poprípade sedem dní s kuraťom nie je tiež žiadna výhra. Druhým problémom je, že tie potraviny musíte mať. V prípade HITky s SCD ich musíte mať uvarené doma, pekne pomrazené a rátať s tým, keď idete do práce. Takže sa stane, že naozaj už nemáte čo jesť a potom dopadnete ako ja s porušovaním pravidiel – miesto dusenej mrkvy strúhanú a podobne.

CHUŤ
S chuťou je to lepšie, než som sa bála. Nedá sa povedať, že by mi klasické jedlo nejak dramaticky chýbalo, že by som si trhala vlasy pri myšlienke na chleba alebo syr, ale je pravda, že čím menej nad tým človek premýšla, tým lepšie. Stravovanie jedného non-SCD stravníka u mňa v domácnosti mi dáva mnoho príležitostí k „hrešeniu“, ale to by bola u SCD úplna blbosť. SCD sa dá ísť buď 100 %, kde si dávam iba hrešenie medzi fázami (napr. kokosový olej na opraženie palaciniek vo phase 1), ale inak nemá zmysel. Keď na mňa pozerá čokoláda, tak si poviem: týždeň sa stravuješ ako blbeček a potom si to pokazíš týmto? NIE!
Chuť som nahradila voňou a tak všetkým jedlo voniam. Keď niekto niečo prinesie, tak sa automaticky pýtam, či to možem ovoňat a s tým si prvý týždeň vystačím.

ČERSTVOSŤ
Toto je problém HIT, nie samotnej SCD. My máme celú SCD sťaženú nutnosťou čerstvých potravín a celý deň niečo rátame – koľko porcií zamraziť, kedy uvariť, koľko dať porcií do mrazničky aby sa to ešte zmrazilo, za koľko sa stihne jedlo rozmrznúť cestou do práce, kedy vybrať jedlo z chladničky aby sa do obeda rozmrzlo, koľko hodín je málo a koľko veľa. Keď dojde k odchylke a nebodaj je v potravine nová ingrediencia tak nás len trápi – je mi zle preto, lebo to bolo staré (rozumej jednu až pár hodin mimo chladničku) alebo preto, že je v tom bobkový list/majoránka/hruška…?

ČAS
Čas sa s prechodom na SCD zrazu stratí. Celý deň človek premýšla nad tým, čo uvarí a potom musí ísť nakúpiť čerstvé potraviny a potom to musí uvariť. Večer varím asi 1-3 hodiny a ráno asi 40 minút. Ak je v práci dlhý deň, ostáva na spánok okolo 6-tich hodín. Parádička. Kebyže mám vačší mrazák, život by bol o pár hodín dlhší.

ENERGIA
Nie je. Jednak jete potraviny, ktoré nezasýtia a jednak ich jete málo, lebo ich nechcete ani vidieť. Málo je samozrejme relatívne, v pohode zjem jablkové pyré z 5 jabĺk. Vo fázi 1 je málo tukov a myslím, že som sa ešte k 6000 kJ/deň nepriblížila (ako som občas prerátavala). Ak aj jeme dosť, tak mne energiu berie aj to, že mi je po niektorej potravine zle. A to mi zabije zbytok dňa.

Je to proste lahoda 🙂

Zanechat Odpověď

