Pre-intro

Po dvoch rokoch návštev lekárov som skončila v januári s diagnózou histaminová intolerancia (HIT). HITka má docela vysokú prevalenciu (udávajú sa až 3 %) a tak nie je prekvapením, že je čím ďalej tým častejšie diagnostikovaná. Spektrum príznakov je veľmi široké a u každého individuálne, rovnako ako aj spektrum potravín, ktoré vadia, čo robí problematické dať „chorobe“ nejaké hranice. Mnohí preto považují HIT za módny HIT, ale sú to len tí, ktorí HITku nemajú 🙂 O samotnom ochorení sa dočítate všade na internete a jeho priebeh a nejaké listy, čo sa možu a nemožu jesť sem písať neplánujem, lebo každý sme individuál.

Po stanovení diagnózy som sa snažila googliť a zistiť všetky potrebné informácie, kúpila som si Daosin a snažila sa žiť s HIT. Vzhľadom k tomu, že ochorenie vám dosť upraví jedálničok samo (lebo je vám po určitom jedle zle), tak vylúčenie pár potravín nebol až taký problém. S Daosinom som si dala dobrý obed, ktorý by som predtým nezjedla, ale ten nejak ležal potom v žalúdku a opojný pocit z dobrého jedla človek nemal.. Asi mesiac sa mi žilo docela dobre, samozrejme, večerné jedlo bola vždy Pandorina skrinka. Potom sa zase nakupilo viac povinností, bola som strašne unavená a HITka sa ozývala už okolo obeda. Bola som príliš lenivá na eliminačnú diétu podľa HIT, lebo bola pomerne benevolentná a to ja hneď začnem šidiť. Potraviny zo zoznamov som nejedla, okrem tých, ktoré mi nič hrozné nerobili a to: tmavé pečivo, tvrdý syr a sójové mlieko. A potom prišli tie dni, ktoré HITkári poznajú, také naše „špatné dni“, kedy vadí všetko, ste hladí a pri predstave jedla je vám do plaču. Človek sa pýta sám seba, ktoré jedlo by si dal najradšej a tak som napríklad strávila deň na lístkovom ceste samotnom a s tvarohom (na ktorý teraz s láskou spomínam).
Pokračovala som v brúzdaní internetu a narazila na SCD dietu, ktorá sa používa u pacientov s gastrointerstinálnymi problémami, čo je v podstate prejav mojej HITky (v menšej miere sa mi pri niektorých jedlách upchá nos, bolí ma hlava (ale to snáď každého aj neHIT), občas kŕče a pomalé hojenie rán). SCD je pomerne stará a znovuobjavená diéta, z ktorej vychádza diéta bezlepková. Jej podstatou je vylúčenie poly- a oligosacharidov z diéty, čím sa zoznam potravín scvrkne na maso, zeleninu, ovocie a oriešky (zoznam povolených potravín je tu: http://www.breakingtheviciouscycle.info/legal/listing/). Niektorí možu prijímať mliečne výrobky.

Ofiko stránky SCD sú tu: http://scdlifestyle.com/
Pomerne užitočné info k začiatku sú tu: http://www.breakingtheviciouscycle.info/

Diéta je velmi prísna a spočiatku je nás HITkárov veľmi ťažké (až nemožné) dodržať optimálny pomer BTS denného príjmu. Ale na druhú stranu je dobré, že je prísna, lebo človek ľahšie určí, čo mu vadí a čo nie.
Jej podstatou je vybitie patologickej mikroflóry GIT na základe teórie, že práve patomikroflóra je podstatou všetkých chronických črevných ochorení (Crohn, IBD, ulcer. kolitida atp). Patologická mikroflóra je príčinou zápalu, ktorý vedie ku klinickým príznakom. Zníženie aktivity DAO potom nie je ťažké do vzorca doplniť – je pre mna totiž docela nepredstaviteľné, že by moje eneterocyty pri klinike boli plné zdravia a vitality. Po zástave príjmu potravy pre patomikroflóru sa predpokladá, že bude vybitá a možme črevo kolonizovať normálnou.
Tak som sa rozhodla to skúsiť, aj keď s veľkými obavami. Posledné dva roky som bola spokojná s pestrou a vyváženou stravou 5-6x denne a optimálnym pomerom BTS (ktorý som občas prešvihla 🙂 a bolo pre mňa nepredstaviteľné, že budem žiť o 4 potravinách. A hlavne bez tej čokolády! 🙂 Tak skúšam a preto vzniká tento blog.
Zanechat Odpověď

