Smutné lokše

lokse

Odkedy máme záľubu v cestovaní po okrese Blansko, natrafíme občas na dobré jedlo v dobrých hospodách. Ak budete mať cestu cez Jamné a prepadne vás hlad, neváhajte a navštíve hostinec U vlachů. Tam sme neodolali bramborovým plackám s povidlím a mákem, ktoré sme už mali 2x a boli delikatesné!! Ako obvykle, skúsila som ich urobiť doma. Bramborové placky sú pravdepodobne slovenské lokše, ktoré som jedla ako malá pomerne často (ale nikdy som ich nerobila). Nájsť na internete recept nie je problém, a keď povzbudzoval, že sú lokše hotové raz-dva-tri, tak som neváhala ani minútu. Nakoniec mi trvali len raz-dva-tri hodiny. Je to podobná drbačka ako s palacinkami a bramborákmi a rýchlosť robenia je závislá od kvality platničky a panvičky.

Na lokše – asi veľa ks (asi 10-15, najete sa z 3):

  • 1 kg zemiakov
  • múka – 1/3 váhy uvarených a olúpaných zemiakov – ja som použila špaldovú
  • soľ
  • masť/maslo

Zemiaky sa uvaria v šupke (ideálne deň dopredu, pre tých, čo nestíhajú ako ja, dá sa to aj v jeden deň). Po vychladnutí sa vyzlečú a nastrúhajú na jemno. Pridá sa múka a soľ a cesto sa miesi, kým nelepí. Do tohto štádia som nemala trpezlivosť, tak som miesila kým to až tak moc nelepilo. Nakoniec som to šupla na vaľkaciu platničku a urobila valček, ten sa krájal na kúsky, z ktorých sa robili placky (veľa múčiť). Placky sa nasucho opekajú, kým nemajú čierne oká a potom sa hneď mastia a ukladajú pod pokrývku, aby nevyschli. Mastila som rozpusteným maslom a nebolo to až také terno, masť by bola lepšia. Hypermodernostravisti podľa ajurvédy určite použijú ghee 🙂 Múka čo ostala na panvičke sa vysypáva, aby sa neprepalovala. Nakoniec sa lokše plnia. A prečo smutné? Zistila som, že povidla, čo mám doma nie sú presne podľa mojich predstáv a nedajú sa použiť a nový mixér nedokáže pomlieť mak. Tak som nakoniec (po hysterickom záchvate po troch hodinách práce) vymiešala tvaroh so škoricou a vanilkovým cukrom a naplnila tým. Najsmutnejšie na celom príbehu je to, že si dáte raz-dve-tri a ste úplne plní 🙂

 

One thought on “Smutné lokše

  1. Pingback: Zoznam receptov | Simply jídlo

Zanechat Odpověď

